Häst&Ponny

Alla inlägg under mars 2014

Av Sara - 30 mars 2014 20:47

 



För att alla ska bli lite insatta i min syn på det hela så tänkte jag fixa ett inlägg om mina tankar, åsikter med mera. Bilden ovan är från några år sen tillbaka och redan då ser man klart och tydligt underbettet. Man kan säga att mitt underbett är sådant att man tänker främst på det när jag visas i profil och när jag ler med öppen mun.


Jag har nu haft min tandställning i några år och detta beror dels på att de var tvugna att fixa till vissa saker som bland annat glugg mellan framtänderna. Tandställningen gör så att ens underbett blir större tyvärr men genom att få raka och fina tänder är det värt det i slutändan. Jag har inte kunnat besluta mig om operationen förräns ganska nyligen då jag har haft svårt att bestämma mig om smärtan, allt krångel runt omrking och allt annat med operationen är värt det. Men genom att läsa på bloggar, maila med personer som har gjort operationen och pratat med min läkare har jag nu tagit mitt beslut.


Mitt underbett är något som jag själv stör mig väldigt på då jag tycker det påverkar mitt utseende negativt och man får inte glömma hur underbettet kan påverka en i framtiden med huvudvärk, bettfel mm. Jag är inte nöjd med mitt utseende och mitt problem och därför gör jag något åt det. Jag säger inte att alla bör göra det eller att det är det rätta för alla med över/under bett men det känns som det rätta för mig. Jag vill fixa till en grej som jag anser gör mig hindrad i vardagen och självklart min självkänsla. 


Vad som har hänt sen mitt förra inlägg är att: Jag har varit hos min tandreglerare och satt dit lite fästen som saknades på några av tänderna. Man har också spänt tandställningen, ändrat tråd och putsat på tänderna som vanligt. Kan inte säga att det är speciellt skönt men tankarna att i slutändan blir det bra får mig att stå ut med såna enkla grejer. Men i dagsläget börjar jag kunna tugga ordentligt efter spänningen eftersom den också gör så man får lite tuggbesvär men men såna små grejer skippar vi inför det framtida fina resultatet :)







Av Sara - 26 mars 2014 14:51

Fortsätter på bloggplatsen då jag inte känner för att påbörja bloggandet på något nytt ställe. Från och med nu kommer detta vara en blogg som jag skriver om min käkoperation jag ska genomföra. Jag har i dagsläget ett ganska kraftigt under bett på ca 1 cm och detta kommer då att påverka mig dels i framtiden men påverkar mig även nu med tuggandet , avbitandet, utseende och självkänsla. Har tänkt länge och väl över denna operation och läst många bloggar och sett på många videor om detta för att ta mitt beslut.


Jag kommer lägga upp bilder dels kring min vardag än så länge eftersom det inte händer så mycket kring käkarna förrän längre fram. Men kommer också lägga upp bilder + text kring dagsläget, operationen och mina tankar


Hoppas  många vill följa mig i min resa till ett vanligt bett :)

Presentation


Jag heter Sara Gustavsson och fyller mitt liv med hästar, vänner och mycket mer :) Läs och njut !

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards