Häst&Ponny

Alla inlägg under mars 2015

Av Sara - 15 mars 2015 21:11

Ja man kan undra vad man ska sammanfatta de här dagarna med? Svullnad, smärta, seghet , svårt att äta

Men det blir ju så himla negativt när man radar upp det så men det var ju väldigt negativt de första dagarna eftersom man är som ett kolli. Jobbigt att röra på sig för narkosen gör att man blir lite slö några dagar efter. Min räddare i nöden var ju smärtstillande men också en kylmask man kunde ha på sig som underlättade väldigt mycket med svullnaden. Man kan säga att nätterna hade varit outhärdliga utan den!


Men när man väl tar sig igenom allt det där negativa och jobbiga så går det mycket lättare. Dag 1 -3 spenderade vi på sjukhuset. Hemresan blev först på torsdagen. Att försöka få i sig något att äta under de här dagarna var inte lätt kan jag säga. När det tar 2-3 timmar att få i sig 2dl vätska då är det segt. De här dagarna på sjukhuset blev det som sagt mycket vila, titta på tv, läsa, äta det man kan, duscha någon enstaka gång som var väldigt skönt och försöka upp och röra på sig.


Tänkte göra en liten lista som jag kör med i framkommande inlägg

De här 1-3 dagarna var det på följande vis:


Smärta: Jo man har ju opererat käkarna så smärta har man men funkar väldigt bra med brusalvedon, voltaren och pencilin och morfin

Svullnad: Från och med dag 1 så är svullnaden otroligt stor men det går att hantera

Äta: Flytande , sakta men säkert

Känsel: Jadu ögonbrynen kanske? resten var väldigt bortdomnade de här dagarna

Övrigt: Man känner inte att man har tandställningen när svullnaden och känseln är borta , ett plus i kanten


Lite bilder i detta inlägg också på en fruktansvärd svullnad ;) Varning Varning

Plus lite övriga bilder kan förekomma ;)


       



Av Sara - 15 mars 2015 18:50

Ja hur ska man beskriva den här dagen? En dag som man har sett fram emot men också varit så otroligt nervös, förvirrad,rädd, orolig, arg och allmänt fundersam över. Jag brukar se det som att man vet vad man vill och har bestämt sig för att Nu ska det göras men ändå kommer de där obehagliga nerverna och tankarna som man inte vill ha. Att lägga sig på ett operations bord som en person och vakna upp som en annan.



Dagen började med uppgång kl. 05.10 för att ta på sig och packa ihop lite grann eftersom vi hade spenderat natten i göteborg hos min kusen men sen skulle sova på sjukhuset.


kl. 07.00 anländer till sjukhuset - kan säga att man är så otroligt nervös men bestämd att man bara vill somna/gråta försvinna. Men man kom dit med emla plåster i armvecken som är min räddare i nöden när det gäller nålar. Fick knapra i mig några tabletter innan det blev att lägga sig i sängen. Efter en stunds väntan blev det en tur i sängen ner till operationsvåningen där allt skulle ske.


kl. 8.30 Då var det dags - In till operationsrummet, sätta nålar i armvecket, få filtar på sig och sakta men säkert få sömnmedlet i sig


Kl. 13.40 ca Vaknar upp - förvirrad och små lustig som man blir när man vaknar. Men skönt som det var hade inte svullnaden kommit något än och smärtan var under bra kontroll. Första dagen skulle jag beskriva som helt okej eftersom man hade gjort den här operationen och det kändes helt lungt. Svullnaden var än så länge väldigt låg och smärtan var under kontroll så allt var under kontroll helt enkelt. Det blir ju sjävklart ingen mat under hela den dagen utan det är att leva på dropp som gäller. Låg på uppvaket några timmar och sen blev man uppskjutsad till avdelningen ;)


   

Av Sara - 15 mars 2015 18:40

Har inte gjort följande som jag hade skrivit om. Hade planerat och tänkt mig att här skulle man blogga och uppdatera längs med operationen och hur det gick efter och allt runt omkring. Men för att förklara det enklast möjligt så har det inte orkats/hunnit med. Blir så mycket annat att tänka på kring en sån här grej och även om man var väldigt  förbered så kunde man nog inte veta allt om hur det skulle bli efter.


Men för att ni som är något nyfikna ska få följa min resa så tänkte jag blogga om det såhär i efterhand


Jag börjar med att ta med några bilder om hur det var innan och hur bettet såg ut innan min operation för att ni lättare ska kunna hänga med i förändringen. Tur att det ser annorlunda ut nu ! ;)


     

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Sara Gustavsson och fyller mitt liv med hästar, vänner och mycket mer :) Läs och njut !

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards